Schoenen

De juiste schoen

Koop jij je schoenen online?

Nu we niet kunnen gaan shoppen kopen we veel online. Wist je dat veel voetproblemen ontstaan door het dragen van foute schoenen? Daarom: als je online schoenen koopt let dan op volgende punten:

  1. De juiste maat.  Je schoenen moeten de juiste maat hebben in de lengte én in de breedte. Voorzie ook voldoende hoogte voor de tenen.

  2. Zool die juist afrolt. Je voeten moeten normaal kunnen afrollen. Zorg ervoor dat je schoenen buigen op de juiste plaats: ter hoogte van de tenen.  Het is niet goed als schoenen plooien over de hele zool, voor of achter de tenen.

  3. Gesloten hiel.  De schoen is achteraan best gesloten. Bij open schoenen en slippers moeten de tenen te hard werken om de schoen aan te houden. 

  4. Goede pasvorm rond de hiel. Je hakstuk mag nauwelijks of niet indrukken. Kies een goede pasvorm rond de hiel.                  

  5. Stevige schoen. Je schoen mag niet draaien in de lengterichting (zoals je een dweil uitwringt). 

  6. Veters of klittenband.  Kies een aanpasbare sluiting: veters of klittenband. Als je voeten een beetje zwellen, kan je de schoen gemakkelijk losser maken.                            

  7. Geknoopte veters. Knoop steeds je veters. Je schoen valt niet van je voet en de voet krijgt meer stabiliteit.                                

  8. Hoogte van de hak maximaal 3 cm.  Een hak is bij voorkeur maximaal 3 centimeter hoog. Hogere hakken geven vaker last in de knieën en de lage rug tot zelfs in de schouders en nek.                                                             

  9. Op maat gemaakte zolen.  Draag je op maat gemaakte zolen? Zorg voor voldoende plaats in je schoenen. Een schoen met uitneembare binnenzool is ideaal: zo creëer je voldoende diepte binnenin de schoen voor je eigen zolen.                                                            

  10. Aangepaste sportschoen.  Doe je aan sport? Kies een aangepaste sportschoen: een loopschoen om te lopen, een tennisschoen om te tennissen, een voetbalschoen om te voetballen ...

En anders... kan je je schoenen altijd retour sturen en een ander paar uitproberen!

 


Hoge hakken

Wist je dat vrouwen in het algemeen vier (!) keer zoveel voetklachten hebben als mannen? Dat komt vooral door de hoge hakken die zij dragen. Hoe hoger de hak, hoe meer de botjes, spieren, banden en pezen in de voorvoet en de tenen bij elkaar worden geduwd. Die extra druk kan bijvoorbeeld de grote teen naar binnen buigen, met mogelijk pijn, een ingroeiende teennagel of een teenknobbel (extra botvorming) tot gevolg. De wrijving tussen de huid en schoen vergroot de kans op eelt en likdoorns. Ook worden zenuwen afgekneld. Dat kan voor tintelingen of een dof gevoel zorgen.

Mogen vrouwen dan helemaal geen hakken meer dragen?

Geen paniek! Voor dat avondje uit kan je gerust je hakken uit de kast halen, overdrijf gewoon niet en gun je voeten op tijd hun welverdiende rust. Draag je hakken dus met mate...


Mijn schoenen stinken!

Stel: na een lange winter komt de zon weer tevoorschijn dus jij gaat vlug op zoek naar je leukste zomerschoenen. Maar doordat deze zolang achteraan in je schoenenkast hebben gestaan ruiken ze niet meer zo fris. 
De oplossing is vaak simpel:

  • Sneakers zou je bv in de wasmachine kunnen steken, best wel in een kussensloop. Dit kan ook met plastic teenslippers. Teenslippers uit leer kan je met een vochtige doek proper maken (meestal lukt dit bij gedroogde vlekken). Of je kan een schoenpoetsmiddel gebruiken (spuitbus, crème of mousse). Laat je schoenen altijd drogen aan de lucht; gebruik geen haardroger en zet ze niet vlak naast de verwarming. Dit om te voorkomen dat het leer barst. 
    Suède teenslippers kan je best poetsen met een zachte suèdeborstel en met de haren mee poetsen zodat je deze niet beschadigt.   Daarnaast kan je ook hier schoenpoetsmiddel voor suèdeschoenen gebruiken. 
  • Als je schoenen echt stinken, dan zijn er enkele huis-tuin-keukentrukjes die je kan proberen:
  1. Koffiepads: leg 's avonds een droge koffiepad in elke schoen en tegen de ochtend zou de geur verdwenen moeten zijn. Best deze pads niet meer gebruiken voor je koffie ☕️ 

  2. Voor wie geen koffie drinkt: gebruik theezakjes! Thee is niet alleen lekker om te drinken, het werkt ook verrassend goed tegen geurtjes in je schoenen. Denk daarbij vooral aan sterk geurende thee zoals zwarte of groene thee. Leg enkele droge zakjes in je schoen zodat je hele zool bedekt is. Een nachtje wachten en … de zweetgeur is zo goed als verdwenen! En wederom: gebruik de zakjes best niet meer voor je kopje thee 🍵 

  3. De diepvries: De vieze geur in je schoenen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door bacteriën. Wil je het geurprobleem bij de oorsprong aanpakken, dan moet je dus die bacteriën aanpakken. Bacteriën overleven niet in extreme kou. Steek je schoenen in een gesloten zak in de diepvries en 24h later zijn de bacteriën verdwenen. Vergeet niet je schoenen uit de diepvries te halen! ❄️ 

  4. Werken bovenstaande trucjes niet kan je ook altijd een speciale schoenen deo gebruiken.

Krijg je de geur echt niet weg dan kan ik je nog 1 laatste tip geven: koop nieuwe 🥾 🥿 👞