Tips

voor wandelaars

Sinds Corona  zijn meer mensen gaan wandelen. Fitnesscentra waren gesloten en er waren weinig andere ontspanningsmogelijkheden... Maar hoe voorkom je pijnlijke voeten als je als niet-getrainde wandelaar ineens kilometers begint te stappen? Ik heb hier enkele tips gebundeld:

 

De meest voorkomende voetproblemen bij wandelaars

1. Blaren

Oorzaak:

Druk of wrijving door te nauwe schoenen, schoenen die nog niet goed zijn ingelopen of vochtige sokken.       

Hoe vermijden:

  • Loop je nieuwe schoenen in voor je lange wandeltochten maakt.
  • Zorg dat je voeten droog zijn (bv na douchen goed afdrogen), last van zweetvoeten gebruik dan talkpoeder tussen je tenen.
  • Draag goed passende kousen, koop desnoods speciale wandelsokken.
  • Heb je snel last van blaren, gebruik dan wandelwol (zie Producten) op de plaatsen waar je vaak last hebt.

Hoe behandelen:

Heb je toch een blaar: laat deze dicht als je er niet echt last van hebt, zo kan het zeker niet ontsteken. Doet het toch pijn dan kan je de          blaar doorprikken met een steriele naald. Duw het vocht eruit en dek af met een steriel gaasje.  
    

2. Eelt

Oorzaak:

Eelt ontstaat door plaatselijke wrijving of druk.  Het kan ontstaan door schoenen die te ruim zijn of een te harde, dunne zool hebben.  
Andere oorzaken zijn het dragen van schoenen
zonder sokken, te kleine sokken, extreme zweetvoeten of overgewicht.   
Hoe vermijden:

  • Zorg voor goed passende schoenen en kousen.
  • Draag schoenen met een dikke zool.
  • Let op je gewicht.
  • Gebruik dagelijks een goede voetcrème (zie Producten)

Hoe behandelen:

Eelt kan je verwijderen met een puimsteen of een voetvijl. Gebruik best geen eeltrasp want hier kan je de opperhuid mee beschadigen.
Verwijder niet alle eelt, enkel de harde. De zachtere eelt heb je nodig als beschermlaag op je huid.
Sluit je voetverzorging altijd af met een goede voetcrème.

 

3. Blauwe teennagels

Oorzaak:

De oorzaak van blauwe nagels is meestal het dragen van te kleine wandelschoenen of te lange teennagels. 
Door steeds met je tenen tegen de neus van je schoen te stoten onstaat er een bloeduitstorting onder de nagel, waardoor      
deze  blauw wordt.

Hoe vermijden:

  • Zorg dat je schoenen niet te krap zijn.
  • Strik je veters goed vast.
  • Knip je nagels zodat deze niet te lang zijn en niet kunnen gaan stoten.
  • Gebruik indien nodig wandelwol om de druk op je tenen te verlichten.

Hoe behandelen:

De bloeduitstorting groeit er na verloop van tijd uit. Het komt ook voor dat de nagel na verloop van tijd los laat en af valt.  Als de nagel pijn doet kan de pedicure er een klein gaatje in boren zodat het bloed weg kan en de druk tussen nagel en nagelbed afneemt.

Wist je dat bepaalde vetertechnieken ook kunnen helpen? Het proberen waard!

 

4. Hielspoor

Oorzaak:

Hielspoor is een overbelastingsblessure. Te harde vloeren, slecht schoeisel of tijdens activiteiten / sporten te lang en te hevig op de hielen landen zijn verschillende oorzaken.  De pijn voel je aan de binnenkant van de hiel.  De aanhechting van de peesplaat, die loopt van de hiel tot aan de tenen, is ontstoken. In het begin voel je alleen als je opstaat wat irritatie aan je voet. Maar nadat je wat gelopen hebt verdwijnt dat. Daarom wordt er vaak niet al te veel aandacht aan besteed en blijft men gewoon doorwandelen, ook als na het wandelen de pijnklachten erger en erger worden. Op een gegeven moment is pijnloos wandelen niet meer mogelijk. 
Hoe vermijden:

  • Zorg dat je voeten fit zijn, zet ze dus regelmatig aan het werk. Een actieve voet heeft nl een betere doorbloeding.
  • Vernieuw regelmatig je sportschoenen.
  • Loop niet te veel op blote voeten op een harde ondergrond: blootsvoets op het strand kan wel, thuis op een harde vloer is minder goed.
  • Slippers zijn vaak een oorzaak van hielspoor. Zorg ervoor dat je in de zomer dus goede teenslippers koopt, nl slippers met een goed voetbed. Goede ondersteuning en demping is belangrijk en dat is bij de meeste slippers wel een probleem.

 Hoe behandelen:

Best is om een podoloog te raadplegen. Vaak kunnen steunzolen hulp bieden. 


Wandelen in de regen

Ok we houden allemaal van een zomerse wandeling, gezellig picknicken onderweg, de zon in je gezicht... maar dat typisch Belgisch weer bestaat vooral uit regenweer! Gaan we dan continu binnenzitten?

Als je je goed voorbereid kan wandelen tijdens een plensbui best leuk zijn! Al gemerkt dat de buitenlucht anders ruikt tijdens regenweer? Het is niet zo druk op de leukste wandelwegen omdat de minder ervaren wandelaar liever binnen schuilt. Je ziet andere dieren tijdens regenweer (dikke vette slakken bijvoorbeeld 🤪). Niks zo leuk voor je kinderen als in de diepste plassen springen (nota aan mezelf: zelfs als ze al 6 zijn best ALTIJD en OVERAL reservekledij meenemen!). En na zo'n natte wandeling smaakt die tas koffie/warme choco net dat tikkeltje lekkerder!


Zorg dragen voor je wandelschoenen

  1. Stop nooit wandelschoenen in de wasmachine! De waterbestendige laag gaat beschadigd worden waardoor ze niet meer waterdicht zijn.
  2. Neem wat lauw water en een borstel en borstel het grofste vuil van je schoenen.
  3. Laat je schoenen nooit drogen naast chauffage of open haard want zo kan het materiaal gaan barsten.
  4. Als de schoenen droog zijn kan je overig vuil afborstelen.
  5. spuit je schoenen regelmatig in met een waterdichtend middel.  Verder onderhoud hangt ook af van het soort materiaal.