Herfst en winter

Hoe en waarom je voeten in de herfst verzorgen (je ziet ze toch niet)?

  • Kloven, eelt: door het veelvuldig dragen van teenslippers tijdens de zomer, hebben we vaak meer last van kloven en eelt op de hielen. Dit kan zeer pijnlijk worden als je het niet verzorgt. Beste is een goede voetencrème te smeren. Als je al redelijke kloven hebt kan je best een klovencrème smeren en als je echt erge last hebt van eelt is een eeltcrème aangeraden. Zie ook Producten
  • Belang van warme voeten: heb je vaak last van koude voeten? Dan is je bloedsomloop waarschijnlijk niet optimaal. Afvalstoffen worden daardoor ook niet goed afgevoerd. Verwen je voeten tijdens deze koude maanden daarom minstens 1x per week met een warm voetenbadje. Niet alleen je bloedsomloop wordt hierdoor gestimuleerd, het werkt ook nog eens lekker ontspannend voor het slapen gaan. 
    Tip: waarom probeer je eens geen Spa Pedicure?
  • Geen nood aan nagellak: de koude maanden zijn ideaal om je teennagels rust te gunnen. Laat ze 'naakt', dus zonder nagellak zodat ze hun natuurlijke balans terug kunnen vinden. Veelvuldig gebruik van nagellak kan je nagels verkleuren en gellak maakt je nagels toch wat brozer. Dus laat je nagels aansterken in de herfst/winter. Ideaal voor je nagels is Dadi ‘Oil 3,75 ml.
  • Kans op schimmels: doordat je voeten in de koude maanden constant zitten opgesloten in dikke sokken en winterschoenen of -laarzen kunnen ze gaan zweten (vooral als de schoenen niet van leer zijn en de sokken niet van wol of katoen zijn). Zo ontstaat een broedplaats voor schimmels en bacteriën. Oplossing is om 2x per dag anti-schimmel duo (zie Producten)te gebruiken: je spuit 2x per dag HFL solution spray op het aangetaste deel van je voet (teen) en je masseert de teennagels met een druppeltje dadi oil. Wat zeer belangrijk is en meestal wordt vergeten: behandel ook je schoenen! 1x per week HFL Solution spray in elke schoen houdt de schimmels weg.

Tips tegen koude voeten

Warme voeten zijn zeker in de winter heel belangrijk. Wie voelt zich echt goed wanneer hij of zij koude voeten heeft? Koude voeten (en handen) duiden op een slechte bloedsomloop. De afvoer van afvalstoffen is dan ook niet optimaal. Vaak krijgt men last van zware, vermoeide benen.

  • Draag warme accessoires zoals (wollen of thermische) sokken, pantoffels,...
  • Gebruik warmte: warm voetenbadje, kersenpitkussen, warmwaterkruik,...
  • Pas je omgeving aan; Het kan aan de kamer liggen als de rest van je lichaam bedekt en warm is. Zorg ervoor dat de ramen dicht zijn, steek de open haard aan of doe de verwarming aan, of koop een tochtstrip of tochtkat als je denkt dat de kou van onder de deur vandaan komt.
  • Pas je slaaphouding aan: Probeer om op je buik te gaan liggen als je in bed ligt en koude voeten hebt. Omdat je voeten niet in de lucht steken maar plat liggen kan het bloed gemakkelijker door je voeten stromen en worden je voeten sneller warm. Wanneer je voeten warm zijn kun je je weer omdraaien. Je voeten zullen de rest van de nacht warm blijven.
  • Activiteiten:

    Beweeg of doe oefeningen om je voeten warm te maken als je al een tijdje stil zit.

    Sta op en spring en beweeg veel.

    Masseer voetcrème of lotion op je voeten als je blote voeten hebt. Zo stimuleer je de bloedsomloop en voelen je voeten warmer aan.

    Wrijf met je handen een minuut lang over je voeten en stop ze dan terug onder je dekbed.


Wintertenen

Wat is het?

Dit is geen ernstige aandoening, maar het kan wel zeer pijnlijk zijn!
Wintertenen ontstaan meestal in de herfst en winter. Koude en vochtige lucht doen de klachten verergeren.

Waaraan herken je het?

  • Pijnlijke roodblauwe zwelling op de voet en of tenen. Dit komt omdat de bloedvaten zich normaal aanpassen aan de omgevingstemperatuur; bij koude vernauwen de bloedvaten om de warmte binnen te houden en bij warmte verwijden ze om warmte af te kunnen geven. Bij wintertenen is dit proces verstoord.
    Iemand met wintertenen kan het gevoel hebben dat zijn of haar tenen gloeien, terwijl de tenen ijskoud zijn als iemand anders er aan voelt.
  • Naast de roodblauwe zwelling geven wintertenen een pijnlijk branderig gevoel en jeuken.
  • Soms ontstaan er zweren, blaren of wondjes en in het ergste geval gaan deze infecteren. Contacteer in dat geval zeker een dokter!

Oorzaak?

De oorzaak is onbekend; vrouwen hebben er meer last van dan mannen en het lijkt erfelijk.

Mensen die door hun job meer in contact komen met koude en vochtigheid lijken ook meer vatbaar.

Wat kan je er zelf tegen doen?

  • Voorkomen is beter dan genezen: hou je voeten dus warm. Kies wel voor sokken in een ademend materiaal, die niet te strak zitten, want je wil natuurlijk geen zweetvoeten krijgen.
  • Hou je tenen ook in beweging, zo blijft het bloed goed door de bloedvaten stromen. Wisselbaden stimuleren deze doorstroming; hou je voeten 3 minuten in warm water en 30 seconden in koud water en eindig met warm water. Dit kan verlichting brengen.
  • Een zachte voetmassage kan ook helpen.   
  • Warm je voeten langzaam op. Als je dit te snel doet kan het meer klachten geven.
  • De apotheek verkoopt zalf voor wintertenen, soms helpt dit.
  • Overleg met de huisarts bij aanhoudende klachten.
  • Lichttherapie wordt soms toegepast voor het winterseizoen. De resultaten kunnen wisselend zijn.
  • Bij aanhoudende klachten kan er vaatverwijdende medicatie toegepast worden, deze mogelijkheid gaat gepaard met bijwerkingen en altijd op voorschrijven van de huisarts.

Als pedicure kan ik ook ten zeerste Wandelwol aanraden. Pak de bewuste tenen in met WandelWol antidruk-wol en ze blijven op temperatuur. Zolang je WandelWol antidruk-wol toepast blijf je van klachten bespaard. Ideaal en lekker warm!