Voeten

Hoe knip je best je teennagels?

  1. Knip je nagels best na douche of bad want dan zijn ze zachter.
  2. Knip je teennagels altijd RECHT, nooit rond want zo krijg je gemakkelijk ingegroeide nagels.
  3. Knip nooit te kort, nooit korter dan de nagelwal ('gootje' naast je nagel).

Eelt

Eelt op de voeten absorbeert veel vocht waardoor bacteriën zich prima in hun vel voelen. Verwijder daarom eelt en dode huidcellen op regelmatige basis. Dit kan je doen met behulp van een eeltspons, een eeltrasp, eeltcrème,... Doe dit ook best na bad of douche zodat de eelt wat zachter is.

Let er wel op dat je niet alle eelt verwijdert. Een dun laagje eelt vormt nl een natuurlijke bescherming en heb je dus wel nodig. Het is de dikke, harde (pathologische) eelt die je mag verwijderen.

Smeer je voeten dagelijks in met een voetcrème (bv Voetcrème Bio Balance Care & Refresh of Avocado), dit helpt eelt voorkomen. Heb je al last, dan kan ik een goede eeltcrème aanraden (Bio Balance Calluscrème Bio 75 ml).


Kloven

Hoe zien ze eruit?

  • een korte snee in de huid
  • Kunnen soms vrij diep zijn waardoor ze kunnen bloeden en pijnlijk aanvoelen tijdens het wandelen.
  • In de hiel zit er rond de kloof eelt.

Ontstaan


Kloven op de hiel ontstaan door

  1. langdurige eeltvorming; Wanneer de eelt niet op tijd verwijderd wordt gaat het een dikke korst vormen. Door de druk van de voet gaat deze korst breken en ontstaan er kloven. Eelt ontstaat door druk op de huid, daarom krijgen de meeste mensen last van kloven op hun hielen. 
  2. droge huid; de huid is minder soepel en er kunnen scheurtjes ontstaan die uiteindelijk kloven gaan vormen.
  3. veel op slippers lopen; meestal loop je met je voet juist tot op of net over de rand Van je slippers. Op deze plaats ontstaat dan veel druk, waardoor de huid beschadigd wordt en er kloven kunnen ontstaan.
  4. schimmelinfectie tussen de tenen

Wat kan je zelf doen?

  • Om kloven te voorkomen moet je proberen om je huid goed te voeden. Dit doe je best door 1 à 2 keer per dag je voeten goed in te smeren met een voedende crème (bv Voetcrème Bio Balance Care & Refresh of Avocado  )
  • Je kan zelf het eelt op de voeten goed in de gaten houden. Wanneer je merkt dat je eelt krijgt kan je dit zelf verwijderen (zie de vorige tip: eelt).
  • Je kan regelmatig een scrub gebruiken om dode huidcellen te verwijderen. Door de scrub op de huid te wrijven stimuleer je de bloedsomloop in de huidlagen. Dit is heel gezond voor de huid en maakt de huid weer soepeler. Gebruik dit niet als je al kloven hebt want dat gaat geen deugd doen!
  • Als je de kloven niet hebt kunnen voorkomen kan ik een goede klovencrème aanraden ( Bio Balance Klovenbalm 75 ml) . Deze masseer je 1 à 2 keer in, hij is vrij vettig dus bv 's avonds in de zetel met een kous erover. Je kan ook zinkzalf gebruiken, dit levert vaak ook goede resultaten.

 

Blaren

Een blaar is een holte in de huid die gevuld is met vocht. Hiermee beschermt de huid het onderliggende weefsel. 
Meestal ontstaat een blaar door druk of wrijving (bv door het dragen van te kleine schoenen).

Wat kan je zelf doen:

Het beste is om niets te doen: laat de blaar gesloten. Dek ze af met een wondpleister of een speciale blarenpleister.

Wat kan je doen om blaren te vermijden:

  • Draag goed passende en goed ingelopen schoenen.
  • Draag propere sokken.
  • Voordat je gaat lopen is het best om je voeten in te vetten of talkpoeder te gebruiken.
  • Trek na het wandelen onmiddellijk je schoenen en sokken uit en was je voeten met koud water.

Heb je makkelijk last van blaren stop dan wandelwol in je kousen op de plaats waar je het meeste druk en wrijving voelt. Heb je als fervente wandelaar of loper vaak last van blauwe tenen kan ik je eveneens Wandelwol 10g of Wandelwol 20g aanbevelen.

 


Zweetvoeten

  1. Was je voeten minstens 1 keer per dag met lauw of koud water, al dan niet met zeep. In geval van heel erge gevallen kan je best wel een anti-bacteriële zeep gebruiken. 
    Droog je voeten goed af, ook tussen de tenen.
  2. Draag schoenen die 'ademen' zoals leren schoenen of speciale ventilerende schoenen. Schoenen uit nylon of rubber (kunststof dus) zijn af te raden.
  3. Wissel elke dag van schoenen zodat je schoenen de kans krijgen om volledig uit te drogen voordat je ze opnieuw aandoet. Best is dus ook om 2 paar sportschoenen te voorzien als je aan sport doet, 2 paar veiligheidsschoenen voor je werk,...     Draag open schoenen en loop zoveel mogelijk op blote voeten als de omstandigheden het toelaten.
  4. Vervang dagelijks je sokken (bij extreme zweetvoeten mag dit zelfs een paar keer per dag). Draag bij voorkeur wollen of katoenen sokken. Gebruik liefst geen wasverzachter bij het wassen van je sokken want dan absorberen ze minder vocht.
  5. Je kan boorzuurschilfers in je schoenen of sokken strooien om vocht te absorberen. Ook helpt talkpoeder op je voeten om vocht op te nemen.
  6. Je kan een schoenendeo of -poeder in je schoenen/kousen doen, deze hebben een bacteriedodende werking.

Voetschimmel of Zwemmerseczeem

Voetschimmel veroorzaakt een plaatselijke ontstekingsreactie: schilferingen, kloofjes, jeukende blaasjes of rode, schilferende voetranden.

Mensen kunnen last krijgen van voetschimmel door:

  • Zweetvoeten en slecht ventilerende schoenen en sokken.
  • Tropisch klimaat waarbij veel op blote voeten wordt gelopen.
  • Openbare zwembaden, sauna’s, fitness, kleedruimten.

Wat kan je hier zelf tegen doen:

  • Was je voeten niet met te veel zeep.
  • Droog je voeten goed af (tip: gebruik eventueel een haardroger om de plekjes tussen de tenen goed droog te blazen.)
  • Draag dunne katoenen sokken en verschoon ze één keer per dag.
  • Draag badslippers in openbare ruimten.
  • Trek schoenen aan die goed ventileren en niet knellen.

 


Likdoorns

Bijna iedereen krijgt wel eens last van een likdoorn. Een likdoorn ontstaat door een verkeerde houding, door druk of wrijving. Een likdoorn komt vaak voor op voeten, de bovenzijde van de tenen, op de teentop en tussen de tenen, maar ook op handpalmen kunnen likdoorns ontstaan.

Een likdoorn is goed te voorkomen door wrijving op tijd op te merken en schoeisel te dragen dat comfortabel zit.

  • Vaak zijn te nauwe schoenen de boosdoener. Maar ook te ruime schoenen of schoenen met hoge hakken zorgen voor extra wrijving en druk op de voet en verhogen de kans op eksterogen.
  • Andere mogelijke oorzaken van verhoogde druk zijn overgewicht of een veranderde stand van voeten of tenen.

Wat kan je zelf doen?

  1. Draag goed passende schoenen die niet knellen (geeft drukplekken) maar ook niet te wijd zijn (geeft wrijving).
  2. Verweek de likdoorn enigszins met een voetbadje en haal voorzichtig met een voetvijl het bovenste laagje eelt eraf.
  3. Wat ik afraad is om zelf te beginnen snijden. Voor je het weet snij je te diep en dan maak je het probleem alleen erger.
  4. Gebruik best geen likdoornpleisters. Deze bevatten salicylzuur. Dit maakt de huid rondom de likdoorn week met alle negatieve gevolgen van dien.
  5. Om likdoorns te verzachten of te voorkomen dat ze snel terugkomen kan ik Wandelwol 10g of Wandelwol 20g aanraden.
  6. En maak een afspraak bij de pedicure zodra deze terug klanten mogen verder helpen 🤞

Oedeem

Als je schoenen niet meer passen en je rond moet lopen met pijnlijke dikke voeten of enkels, dan kun je last hebben van oedeem. Om dit zeker te weten druk je je vinger voor een paar seconden stevig in de huid. Haal je vinger weg. Zie je een putje in je voet, dan houd je vocht vast en is er sprake van oedeem.

Wat kan je hier zelf tegen doen:

  • Beweeg voldoende om het bloed te laten stromen.
  • Drink niet teveel alcohol, want alcohol onttrekt vocht aan je lichaam.
  • Eet niet teveel zout, ook zout heeft een negatief effect op het vochtgehalte.
  • Neem een wisseldouche. Wissel warm water af met koud water. Dit bevordert de doorbloeding van het lichaam.
  • Leg je gezwollen voeten omhoog als je gaat slapen voor een betere vochtafvoer.
  • Bij aanhoudende klachten contacteer je best je huisarts. Deze kan je aan steunkousen helpen.

Hallux valgus

Bij een hallucinatie valgus is er een scheefstand van de grote teen in de richting van de andere tenen. Andere kenmerken zijn een pijnlijke grote teen en een pijnlijke knobbel –bunion- aan de zijkant van de grote teen.

De afwijking aan de voet kan aangeboren zijn of er is sprake van hypermobiliteit van de gewrichten en de voet is naar binnen gezakt.

Wat kan je zelf doen:

  • Draag ruime schoenen en een lage hak.
  • Wissel regelmatig van schoenen.
  • Speciale voetbewegingen die je voet soepeler maken.
  • Wanneer je terug bij een specialist terecht kan: Steunzolen of nachtspalken.

Nagels lakken

  1. Verwijder eventuele oude nagellak.
  2. Lak eerst alle nagels met een basecoat. Dit is een doorschijnende laag die ervoor zorgt dat je nagellak niet in je nagels kan dringen en je nagels verkleurt.
  3. Lak dan in de gewenste kleur. Als je nagellak niet goed dekt kan je nog een tweede laag aanbrengen (wacht wel tot de eerste laag droog is).
  4. Eindig met een topcoat. Dit is wederom een doorschijnende laag (je kan kiezen tussen mat of glanzend) die ervoor zorgt dat je kleur langer mooi blijft zitten.
  5. Tot slot: geef je teennagels af en toe wat ademruimte. Met andere woorden: lak ze niet constant.


Spa pedicure

Wil je je voeten echt verwennen, geef ze dan eens een goede scrub (dit kan ook helpen bij eelt) en een voetmasker. Ze zullen je dankbaar zijn!